Funderar du och ditt företag på att implementera eller byta CRM-system? Grattis! Då har du påbörjat det första steget mot bättre kundvård och fler affärer. Men innan du går vidare behöver du lägga upp en ordentlig strategi. Låter det komplicerat? Ingen fara – här är vägen mot en mästerplan.

Det finns hundratals råd för hur man bäst sätter upp mål och formulerar en strategi. Men eftersom vi på Lime gillar enkelhet tycker jag att SMART-kriterierna är väldigt, ja, smarta helt enkelt.

SMART-kriterierna såg världens ljus redan 1981 (alltså nio långa år innan oss på Lime) när George T. Doran publicerade en studie i Management Review. Sedan dess har olika versioner spritt sig över världen, men jag föredrar originalet – för vem kan sin sak bäst om inte uppfinnaren? Här kommer därför det SMARTa sättet att bestämma mål och strategi för ditt företags kommande CRM-systemet.

SPECIFIKT. Gör ett snyggt mål istället för att skjuta brett.

Det allra viktigaste när du står inför att välja CRM-system är att ta reda på vilket område ni vill förbättra i företaget. Vill ni förbättra er kundservice? Behålla fler kunder? Hantera leads mer effektivt? Eller kanske undvika informationsöar? Ett CRM-system kan användas på en mängd olika sätt och därför måste du veta vad som är just er hjärtefråga.

MÄTBART. Siffror, siffror, siffror och lite mera siffror

När du hittat ditt företags förbättringsområde är det läge att sätta siffror på det. Innebär en förbättrad kundservice kortare väntetider, fler som får svar på sina frågor eller ett högre betyg på bemötandet? Hur många procent av de bortfallande kunderna vill ni behålla? Med mätbara mål blir det inte bara tydligt vad ditt företag vill nå i framtiden med det nya CRM-systemet, utan också var ni står idag.

ADRESSERAT. Låt inte den osynlige “någon” ta hand om saken.

Bland fluffig inspiration och högt flygande planer är det lätt att glömma bort en särskild sak: vem som ska göra allt. För även om andan ligger på under uppstartsmöten och workshops finns det en risk att vardagen långsamt smyger sig på och ingen har tid för att ta tag i det du pratat om. Fundera därför på vilka som är de viktigaste nyckelspelarna och vem som ska ansvara för vad. Det behöver inte vara långa arbetsbeskrivningar – att bara ta upp ämnet med kollegorna kan räcka långt.

REALISTISKT. Lagom är bäst, ingen protest?

Om du sätter för höga mål kanske dina kollegor ger upp innan de börjat och sätter du för låga når företaget inte sin fulla potential. Att hitta en mellanväg och sätta mål som är “lagom” (i brist på bättre ord) är därför viktigt när ditt företag ska välja och börja använda ett nytt CRM-system.

TIDSBESTÄMT. När företaget ska ha bollen i mål.

När du bestämt dig för att göra ett riktigt snyggt mål och hittat den gyllene medelvägen med såväl ansvariga spelare som mätbara poäng är det slutligen läge att ställa sig frågan: när vill du ha bollen i mål? Utan ett datum eller en angiven tidsperiod kan det mest specifika, mätbara och realistiska målet bli verkningslöst. Sätt därför en tydlig tidsram – kanske med olika etappmål om det behövs?

George T. Doran sa att ett mål inte behöver uppfylla alla SMART-kriterier. Och precis som så mycket annat är hans akronym inte en magisk trollformel, utan bara ett tankeverktyg som är bra att ha. Men det är ett bra sådant som kan hjälpa dig att hitta rätt CRM-system för just ditt företag!

P.S. Visste du att Lime CRM kan anpassas efter olika behov och dina specifika mål? Dessutom har vi flera branschlösningar.


Vill du ha fler tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar!

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system

Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!