Att välja CRM-system kan kännas svårt. Det finns en hel djungel av möjligheter och inte blir det enklare av att alternativen liknar varandra rent tekniskt. Så vilka krav och förväntningar ska du ställa för att pricka in systemet med stort S och magiskt skimmer? Egentligen är det mycket enkelt – låt mig förklara.

Undvik Big Bang-molnet av teknik

När du tänker “CRM-system” är det lätt att börja vandra bort i den tekniska världen. “Vi behöver x, y och z, men å, ä och ö vore också bra…” Listan av specifikationer brukar växa sig längre och längre ju mer man tänker efter.

Vi på Lime brukar kalla det Big Bang-lösningen: tanken om att allt ska lösas i det nya systemet. Och även om tanken är fin så blir det ofta för mycket av det goda. Framförallt eftersom det riskerar att göra projektet helt oöverkomligt. Men också eftersom olika system tekniskt sett skiljer sig väldigt lite åt. Och därmed blir långa specifikationer rätt onödigt.

Skriv en önskelista tillsammans

“Jaha. Men om tekniska checklistor inte är så viktigt, hur ska jag då veta vilket CRM-system som är rätt för mig?” kanske du tänker nu. Min rekommendation är att tänka mer på användningen och vilka problem du och kollegorna vill att systemet ska lösa.

Ett knep är att se ert kommande CRM-system som ett kök: det behöver vara anpassat för alla som ska röra sig där. Samla därför de avdelningar som ska använda systemet och skriv tillsammans en önskelista med funktionerna ni vill ha. Och glöm inte: mindre fokus på om systemet ska ha stöd för export via XML och Biztalk-stöd; mer prat om vilken typ av rapporter ni vill kunna exportera och vilka andra arbetsflöden som systemet ska funka ihop med.

Skär av och fokusera på det viktigaste

Så hur undviker du och ditt företag egentligen Big Bang-molnet och gör en användbar önskelista? Nyckeln ligger i att plocka lågt hängande frukt. Fokusera på er kärnfråga och vad som krävs för att systemet ska lösa er största utmaning. Låt uppsatt strategi och formulerade SMART-mål styra prioriteringarna. Skär av allt som skulle vara en “bonus”.

Arbetsgivarföreningen KFO utgick t.ex. från sitt behov av att samla all medlemsinformation på ett ställe. De ville ha ett enda system för att hantera all administration, service och rådgivning till sina medlemmar. Systemet skulle dessutom kunna användas av alla, oavsett position på företaget, och passa in i organisationens andra arbetsflöden och processer. Att hålla fast och fokusera på sådana kritiska punkter är exakt vad som gör ett val av CRM-system framgångsrikt!

Några snabba tips

Bland Big Bang-moln, kök och lågt hängande frukt är det lätt att sväva ut. Men när du och kollegorna ska definiera vad ni vill ha i ert nya CRM-system kan det hela kokas ner till fyra punkter:

    • Prata funktioner, inte teknik.
    • Det nya CRM-systemet ska inte lösa allt.
    • Låt alla som ska jobba i systemet dela med sig av sina behov och förväntningar.
  • Låt er kärnfråga styra krav och förväntningar.

Vill du ha fler tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar!

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system

Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system


Vill du ha fler tips för hur du och ditt företag lyckas med ert nya CRM-projekt?
Ladda ner vår poster. Självklart gratis!

Ladda hem nu!