Vi får jämt höra att vi ska tänka rationellt. Att vi måste överväga alla alternativ, väga för- och nackdelar mot varandra och utvärdera ordentligt. Men ibland måste man låta känslorna styra – även när det gäller val av CRM-system.

Att välja CRM-system kan verka vara en lång process. Jag har tidigare t.ex. skrivit om hur du och kollegorna först bör sätta upp SMARTa mål och ha en strategi för vad det nya systemet ska åstadkomma, för att sedan pricka in vad det är ni behöver. Och även om de två stegen är viktiga så är kanske det tredje steget allra mest betydelsefullt: att våga känna efter.

Men vad är det för känslor man ska leta efter? Här är tre saker du och kollegorna kan reflektera över när ni sitter med en handfull alternativa CRM-system framför er:

1. Vad tycker andra kunder?

Ordet “referenser” bara skriker formalitet och tråkighet. Men faktum är att det finns få grejer som säger lika mycket om ett CRM-system som andra kunders känslor. Ta reda på vilka referenser olika CRM-leverantörer har och ta en kort pratstund med någon eller några av dem.

Så vad ska du fråga när du ringer en referens? Jag skulle säga att du inte behöver något långt frågeformulär, utan fråga bara hur de upplever systemet och hur de skulle beskriva leverantören. Du kommer ganska snart få en magkänsla för om de är nöjda eller inte. Och det kommer säga dig mer än svaren på femtioelva detaljfrågor, det kan jag lova!

2. Hur upplever ni själva systemet? Testa!

Det absolut bästa sättet att skaffa sig en känsla för olika CRM-system är givetvis att testa dem. Att gå på “look and feel” kan tyckas ytligt, men det är troligtvis det som avgör om ert CRM-projekt kommer lyckas eller ej. För om ni möts av ett virrvarr av menyer, fönster och knappar, hur troligt är det att ni kommer använda systemet? Och utan användare kommer systemet definitivt inte lösa problemen som ni vill att det ska lösa.

Så ta en kik på CRM-leverantörernas hemsidor och se om de erbjuder en gratis demoversion av sina system. Sen är det bara att ladda hem, testa och känna efter! Du och kollegorna har inget att förlora, bara massvis av insikter att vinna.

3. Hur känns leverantören?

Att CRM-system inte bara handlar om själva programmet, utan också om leverantören, är lätt att glömma bort. Men en fungerande relation till leverantören avgör till stor del hur implementeringen av ert nya system kommer gå. Med andra ord: välj någon ni verkligen gillar.

“Om oss”-sidor och det generella intrycket hemsidan ger säger ganska mycket om hur en leverantör är. Men om ni har kommit en bit på väg i ert val av CRM-system finns det inget som slår ett gammalt hederligt möte öga mot öga, för att verkligen få en känsla för vilka personer ni har att göra med. Så om du och kollegorna funderar på vilka vi på Lundalogik är, slå oss gärna en pling för att prata mer och boka ett möte. Givetvis med trefika.


Vill du ha fler tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar!

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system

Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system


 

Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!