Har du och ditt företag precis börjat med CRM? Kul! Nu behöver ni bara köra igång och komma in i rutinerna. Så här gör ni för att få ut maximalt av ert nya system.

För att lyckas med CRM behöver så många som möjligt i ditt företag använda systemet. The more the merrier, helt enkelt. Men även om alla vet att de verkligen borde använda CRM-systemet är det lätt att hålla fast vid gamla vanor. Jag tänkte därför dela med mig av tre tydliga “regler” som kommer ge dig och dina kollegor en knuff i rätt riktning:

  1. Fyll alltid i vissa fält och höj sedan ribban

Sätt redan från start en regel om vilka fält som ska fyllas i hos just er. Börja enkelt och fyll i de fält som är absolut viktigast. Det kan vara kontaktuppgifter, affärsinformation eller vad som lovades på senaste kundbesöket. Men det viktiga är att ni fyller i information. För om ni vet vilken typ av data ni kan förvänta er att hitta i systemet så blir användningsområdena tydligare och fler ser nyttan med det.

Efter ett tag har du och kollegorna fått in vanan och spenderar förhoppningsvis en hel del av er tid i systemet. Och då kan ni väl lika gärna fylla i lite annat också? När man väl är “inne” är det enklare att höja ribban och att upptäcka ännu fler fantastiska funktioner och integrationer i systemet.

  1. Gör systemet roligt att använda

Alla gillar att använda verktyg som är roliga. För att få fler att använda ditt företags CRM-system kan du därför tillsammans med kollegorna lägga in humoristiska kommentarer om er själva och annat skoj.

Ett annat bra tips är att fira framgångarna längs vägen. När ni alla lagt in informationen som ni kommit överens om, uppmärksamma det! Varför inte bjuda på tårta när ni gjort 100 historiknoteringar eller liknande? Eller kanske efter att ni följt upp samtliga kunder från förra året? Det viktiga är att ni belönar er själva när ni gjort något bra!

  1. Fördela uppgifter till alla i teamet

Tanken med ett CRM-system är att samla all kunddata på ett ställe så att vem som helst ska kunna fortsätta, eller delta i säljarbetet eller kundvården, t.ex. om någon blir sjuk. Men låt inte “alla” stå som ansvariga för allt bara för det! Fördela olika uppgifter och se till att inget trillar mellan stolarna. Det är ju annars lätt hänt om den osynlige “någon” ska göra en sak.

“På måndag är jag inte här, men jag lovade kund X att vi skulle återkomma då. Bäst att be Niklas fixa det.” Genom att fördela uppgifterna i CRM-systemet får ni inte bara stenkoll på allt som behöver göras, ni får också er överenskommelse svart på vitt och gör det naturligt för alla att använda systemet.

Behöver du och ditt företag mer hjälp med hur ni använder ert CRM-system på bästa sätt? Boka en utbildning med oss på Lundalogik! Vi har en lösning för alla och erbjuder både onlinekurser och företagsutbildningar. Du kan läsa mer på vår supportsida. Eller slå oss en signal. Eller mejla. Oavsett hur du gör ser jag och mina kollegor fram emot att höra (eller läsa något) från dig.


Vill du öka användandet i ert CRM-system?
Lika viktigt som att implementera CRM, lika viktigt är det att förvalta CRM. Känner du att ni behöver en skjuts i rätt riktning? Ladda hem vår poster idag!

Ladda hem nu!