Står du och ditt företag inför beslutet att välja CRM-system? Att välja ett CRM-system är inte lätt. Inte nog med att det finns en uppsjö av olika leverantörer, de har dessutom olika funktioner och lösningar på ditt CRM-problem.

Så hur kan ni då vara säker på att ni väljer rätt produkt och rätt leverantör? Nedan har jag sammanställt en lista på tre steg, som kommer hjälpa er på rätt väg mot ert nya CRM-system.

1. Planera och lägg upp en strategi

Innan ni sätter igång och letar leverantörer är det viktig att ni har en tydlig strategi och plan med vad ni vill att det nya CRM-systemet skall tillföra i er organisation. Den vanligaste missuppfattningen är att CRM-systemet mirakulöst skall generera nya affärer och kontakter bara genom att det införs, och med det tankesättet tappar man lätt fokus.

Det viktigaste är att ta reda på vad det är ni vill uppnå med systemet från ett företagsperspektiv. Vill ni behålla fler kunder? Förbättra er kundservice? Hantera leads mer effektivt eller öka er försäljningen? Tänk på att ett CRM-system kan användas på olika sätt och att det inte finns en given mall för alla företag och branscher. Men, ni kommer inte uppnå era mål om ni inte först förtydligat dem.

2. Skriv en önskelista tillsammans med användarna

Nästa prioritet är att skriva ihop en önskelista med vad ni vill ha i ert CRM-system. Ett CRM-system kan innehålla precis hur lite eller hur mycket som helst. Innan ni sätter igång och letar CRM-leverantör är det viktigt att ni vet vilka funktioner ni önskar. Börja genom att fundera på vilka avdelningar som kommer använda CRM-systemet och hur många användare ni kommer ha. Boka sedan in en eftermiddag där alla avdelningar samlas och tillsammans skriver en önskelista med funktioner som ni skulle vilja ha med i systemet. På så sätt har ni en bra grund att stå på när ni väl skall börja leta leverantörer.

Ett tips här – plocka lågt hängande frukt. När man ser vad ett CRM-system kan är det lätt att önskelistan växer sig lång. Finns det vissa delar som är viktigare än andra? Kan ni börja lite mindre för att sedan bygga vidare på ert system?

3. Använd din magkänsla och välj ut tre leverantörer

Om jag ska vara ärlig så kan de flesta CRM-systemen på marknaden i princip samma saker. Visst skiljer sig vissa funktioner åt, men det absolut viktigaste för att lyckas med ditt CRM-projekt är att hitta en leverantör som ni ser en lång och bra relation med. Välj ut tre leverantörer som verkar passa er och era behov och be dem komma och visa hur deras system kan lösa er önskelista. Tänk på att hitta en leverantör ni kan växa tillsammans med, så behöver ni inte byta leverantör när verksamheten och behoven växer.

Lycka till med ditt CRM-letande!


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!