Känner du att företagets overhead springer iväg likt en skenande häst? Då finns det egentligen bara två saker du kan göra för att försöka tygla den: hitta billigare lokaler eller effektivisera administration och sälj. Åtminstone om du är ett tjänsteföretag. Så här gör du!

Ett företags direkta kostnader är lätta att överblicka och enkla att förstå – det är ju alla kostnader som är kopplade till specifika produkter eller tjänster. Men de indirekta kostnaderna (ofta kallat overhead) är lite klurigare, för det är sådana kostnader som bara finns där. I tillverkande företag kan det t.ex. handla om omkostnader för material, tillverkning, försäljning och administration. Tjänsteföretag har däremot nästan bara två “poster” i sin overhead: 1) lokalkostnader och 2) kostnader för sälj och administration.

  1. Flytta kontoret och hitta ett billigare alternativ

Det finns mängder av alternativ när det gäller kontor. Ditt företag kan köpa en egen lokal, hyra lokal av någon annan, eller så kan ni hyra in er på ett kontorshotell. Vilket som är bäst och billigast beror så klart på hur stor er verksamhet är och hur den växer etc.

Om du och kollegorna exempelvis är relativt nystartade och har svårt att förutspå var ni är om ett år kanske det passar mindre bra att köpa en lokal. För ni kan ju antingen växa ur den supersnabbt eller sitta med ekande kontor beroende på hur tillväxten går – och inget av det är särskilt bra för ekonomin. Men det är inte heller lyckat att som större bolag hyra in sig på kontorshotell, då det ofta innebär höga hyror. Så se över ditt företags nuvarande kontor och fundera på om det finns ett bättre alternativ som minskar lokalkostnaderna i er overhead!

  1. Förbättra sälj- och administrationsjobb

Alla företag behöver säljare och administrativ personal. Men olika tidstjuvar kan göra att arbetet blir ineffektivt och kostnaderna onödigt höga. Se därför till att ge dig själv och dina kollegor förutsättningarna för att lägga tid på rätt saker. Det kan du t.ex. göra genom att investera i nya system eller ny utrustning. Eller varför inte vidareutbilda personalen? Metoderna kan vara väldigt olika – det viktiga är att ni öppnar upp de trögaste flaskhalsarna i just er vardag.

Men vi på Lundalogik brinner så klart extra mycket för en smart säljvardag och samordnad kundvård – det är ju det vi är experter på! Och faktum är att du och kollegorna kan spara oerhört mycket tid genom att se över hur ni arbetar med dessa saker. Läs bara artikeln “4 skäl att sänka informationsöarna och bilda en kontinent” så fattar du vad jag menar. Effekten blir att du och kollegorna får tid över och kan lägga tid på saker som gör er verksamhet bättre – för samma overhead. Smart va?

Jag vet att det kan verka drastiskt att byta kontor eller att implementera nya system för att komma till bukt med en hög overhead. Men faktum är att det inte bara ger lägre kostnader, utan också gladare personal och nöjdare kunder. Åtminstone om du väljer alternativ 2 istället för alternativ 1!