Vi människor gillar beröm och att ge en komplimang eller två till en kund är därför ett säkert kort för dig att bli gillad som säljare. Förutsatt att du levererar dina komplimanger på rätt sätt, förstås.

Att ge komplimanger är en konst och för att de ska ge önskvärd effekt (att dina kunder ska gilla dig) behöver du först och främst vara ärlig. För om du ljuger och inte menar vad du säger kommer dina kunder märka det, jag lovar.

Men även när du har goda avsikter kan det vara en utmaning att ge komplimanger. Det är till exempel lätt hänt att en komplimang blir dubbeltydig, irrelevant, otajmad, närgången eller falskklingande av olika anledningar. Du kan dock undvika det genom att följa dessa fem råd:

1. Var klar och tydlig med vad du menar

En vanliga komplimangsfälla är att ge dubbeltydiga komplimanger, som kan tolkas både positivt och negativt. Om du exempelvis säger “Tack för ett ovanligt effektivt möte!” till en kund kan det betyda två saker: 1) att det är ovanligt att kunder är så effektiva under möten, eller 2) att det är ovanligt för just den kunden att vara så effektiv. Och alternativ två är ju mindre kul. Så gå rakt på sak och var tydlig med vad du menar istället: “Tänk om alla kunder kunde vara lika effektiva som du och ditt team – jag uppskattar verkligen era mötesförberedelser och ert fokus”.

2. Beröm relevanta egenskaper

“Grattis till kontraktet, du vet verkligen hur man charmar folk” är en mindre kul komplimang för din kund att få, även om den först klingar positivt. För den indikerar ju, när man tänker efter, att han eller hon “bara” är trevlig och det verkar som att du förbiser den verkliga kompetensen. Se därför till att undvika sådan komplimanger, som lägger fokus på “ytliga” faktorer, och beröm istället personliga egenskaper som är relevanta för vad kunden presterat.

3. Välj rätt tidpunkt

Tajming är viktigt för mycket här i livet – även för komplimanger. Men när är det egentligen läge för dig att ge en komplimang till en kund och när ska du vara tyst? Generellt sett finns det tre tidpunkter som är mer lämpliga för komplimanger:

1) När du själv INTE kan vinna en fördel på berömmet. Att ge komplimanger som syftar till att påverka kunden i vissa riktningar (à la något i stil med “ni skulle se resultat direkt om ni införde ett CRM-system – ni är ju så målmedvetna och ambitiösa”) kan funka på kort sikt. Men på grund av situationen kommer kunden sannolikt uppfatta din komplimang som oärlig i efterhand. Så ge bara beröm när du själv inte har något att vinna på det – åtminstone om du vill få personen att gilla dig i längden och bygga förtroende!

2) När ni befinner i er enrum. “Va, kan jag inte ge komplimanger inför andra?” kanske du undrar nu. Och jovisst kan du det, så länge de andra i sällskapet inte är “konkurrenter” till personen du ger beröm till. Låt mig ge ett exempel: Du haft möte med två kunder och ni alla tre ska göra ett samarbete. Att då ge komplimangen som jag skrev under punkt 1 (“Tänk om alla kunder kunde vara lika effektiva som du och ditt team…”) till EN av kunderna, inför den andra, är inte att rekommendera. Den andra kunden känner sig sämre – han eller hon fick ju ingen komplimang trots att ni också haft flertalet möten – och den första tycker bara att situationen blir pinsam. Bättre att ta ge just berömmet i enrum, med andra ord.

3) När det var ett tag sedan du gav en komplimang. Om du är lika frikostig med komplimanger som Trump är med sina tweets så kommer de tappa i kraft och betydelse. Det får ju liksom inte bli för mycket av det goda, om du fattar vad jag menar? Så välj dina tillfällen – undvik att ge komplimanger stup i kvarten och låt kunden hinna andas.

4. Var lagom personlig

Det är en fin balans i hur närgången i du kan vara när du ger komplimanger – du vill vara personlig, men vill samtidigt inte göra mottagaren obekväm. Det finns inga särskilda rekommendationer, utan här handlar det om att känna av hur nära relation ni har och vad som är “passande”. Kom ihåg att även de mest välmenande komplimanger kan bli negativa om de uppfattas som för närgångna!

5. Tänk på tonfallet

Kommunikation och samtal handlar om mycket mer än orden du säger; betydelsen beror lika mycket (om inte mer) på ditt kroppsspråk och ditt tonfall. “Tack för ett riktigt bra möte!” kan till exempel tolkas som sarkastiskt om du råkar dra ut för mycket på ordet “riiiiktigt”. Se därför till att “prata som du brukar” och bara ge beröm när det faller sig naturligt.

Komplimanger kan både hjälpa och stjälpa relationerna till dina kunder. Så lär dig den ädla konsten att leverera dem på rätt sätt, om du vill ta första stegen mot att få en guldmedalj för bästa kundrelation. Sedan kan du gå vidare och spana in de här inläggen:

Checklista: Ger ditt företag riktigt grym kundvård?

Så vårdar du kundrelationerna med “tough love”

Handtag, famntag eller kyss – vilken kundrelation har du?

Så hjälper ett CRM-system dig att få guldmedalj för bästa kundrelation