Customer Relationship Management. Tycker du det låter abstrakt och konstigt? Trots ett komplicerat namn kan CRM vara riktigt enkelt. Häng med nedan så reder vi ut vad det är och hur det hjälper ditt företag att bli en kundmagnet.

“Kunden ska vara mer än nöjd”-filosofi

CRM är en filosofi som sätter kunder och goda relationer i första rummet. Vissa säger att det är en marknadsföringsteknik som sticker ut genom sitt fokus på kundvård. Och det är ett sätt att beskriva det, för CRM handlar inte om att locka nya kunder med erbjudanden och uppseendeväckande reklam. Nej, istället handlar det om att göra nuvarande kunder nöjda och glada. Då sprider de ett gott rykte om dig och ditt företag.

Men det räcker inte att ge kunderna ett “okej” eller “bra” bemötande. För vad pratar kunder om? Det som överraskar. Att satsa på kundvård och att överträffa förväntningar är därför nödvändigt för att dels behålla kunder, dels för att nå nya genom positiv spridning.


När du vill ge kundbemötande i världsklass

Att bygga starka kundrelationer har aldrig varit enklare.

Upptäck Lime CRM


En smartare och billigare helhet

CRM-arbete är med andra ord riktigt bra, billig och effektiv marknadsföring. Genom att behålla och fördjupa kundrelationer sparar du pengar och bygger en långsiktig framgång. Att skaffa nya kunder är i jämförelse cirka fem gånger så dyrt och skapar mer flyktiga relationer. Ett mindre bra alternativ alltså.

Samtidigt är CRM mycket mer än marknadsföring. För oss på Lime och våra kunder är det en helhet: en inspirerande och lönsam filosofi som kombineras med riktigt smart teknik. Men hur funkar det rent praktiskt?

Tre steg som gör ditt företag till en kundmagnet

Givetvis kan du vårda dina kundrelationer manuellt, med adresslistor i Excel och post-it-lappar som påminner dig om att följa upp olika kunder. Men jag skulle säga att det är enklare att bli en kundmagnet med ett datorsystem. Så här går det till:

1. All information på ett ställe skapar ordning och reda

Med ett CRM-system samlar ditt företag all kunddata på ett ställe. Ni kan kategorisera företag och personer, lägga in dokument, konversationer och påminnelser m.m. Förutom att ni slipper oreda och stress får ni full koll på kunderna.

2. Struktur ger bättre kundinsatser

När ditt företag har koll på varje kund blir det lättare att vårda relationerna. Ni kan se exakt vilka kunder som behöver vilka insatser och hur arbetet utvecklar sig med hjälp av listor, statistik och rapporter. Kundvården blir mer effektiv, helt enkelt.

3. Kontinuerligt arbete skapar magnetism

Med all information på ett ställe och ett effektivt arbete kan ditt företag gång på gång överträffa era kunders förväntningar och ge dem positiva överraskningar. Så småningom kommer ni bli en kundmagnet – era kunder kommer inte bara stanna kvar hos er, utan prata positivt om er för andra och dra nya kunder till er. Magnetism när den är som bäst.

Meningen med CRM är, med andra ord, att få ordning och reda i kundrelationerna, ge bättre kundinsatser och skapa magnetism. Allt för att existerande kunder ska vara riktigt nöjda och rekommendera ditt företag vidare. Mer komplicerat än så är det inte.


Vill du också ta de första stegen mot att bli en kundmagnet?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt.

Testa gratis nu