Är du en av dem som jobbar med många projekt samtidigt? Har offertskickandet börjat bli på rutin? Till vår stora glädje, så börjar byggbranschen återigen blomstra, vilket är grymt för affärerna. Eller? Självklart är det en bra sak att affärsmöjligheterna kommer in, men för många bolag inom byggbranschen har det lett till en ökade svårigheterna att hålla koll på hur hög hitrate man faktiskt har på sina skickade offerter. Hög hastighet och kvantitet i offerter är många gånger ett större fokus i dessa tider. Men vad medför det egentligen för konsekvenser?

De vanligaste misstagen

Att sälja utan att veta sin hitrate är som att fiska utan mask – man hoppas helt enkelt på mirakel utan att ha gjort sin hemläxa. Det i sin tur skapar onödigt många chanser för misslyckande. Kvaliteten sviker och de vanligaste misstagen som görs är att man omedvetet har en passiv inställning till nykundsbearbetning. Man förlitar sig på inkommande förfrågningar, och glömmer bort de viktiga parametrarna, som att se till att prisbilden är anpassad utefter marknadens förutsättningar, att offerter skickas till personer som är beslutsfattare, etc. Listan är långt! Om vi inte stannar upp och ser över vår framgångshistorik så kommer vi inte heller kunna se över våra förbättringsområden. Det fungerar kanske i medvind, men när det blir motvind får vi plötsligt svårt att navigera oss i byggbranschens djungel av nya konkurrenter.

…men misströsta inte, det finns en lösning!

Känner du dig redo för att ta ta reda på vad du har för hitrate? Genom att följa de fyra enkla stegen nedan, kommer du en bra bit på vägen!

  1. Ta reda på hur många offerter du skickar under året. Detta är inte bara en siffra, ofta kan det förvåna dig hur många offerter du faktiskt fått iväg. Och det påminner dig också om hur många timmar du lagt på offertskrivandet.

  2. Ta reda på hur många projekt du vunnit under året. Detta är information som du säkert kan hitta i något Excel ark på servern eller i ditt CRM-system. För visst har du ett CRM-system?

  3. Dela antalet vunna projekt med antalet skickade offerter för att se hur stor andel av dina offerter som brukar leda till affär! Inser du att du har en låg hitrate, vilket många gör, så är det nog dags att se över dina insatser. Så vad är då en bra hitrate? Det är såklart jättesvårt att säga, och beror såklart konkurrens och vilken bransch du befinner dig i. För att hitta ett bra mål för din verksamhet så är det en god idé att börja med att jämföra utfallet i år med hitraten från tidigare år.

  4. Fundera över om du räknar på ”rätt projekt” för din verksamhet. Har du rätt prisbild? Brukar företaget du gör offerten åt faktiskt köpa från dig? Har du kapacitet att leverera de projekt du räknar på? Är svaret nej så borde du spendera din tid bättre, och sluta räkna på denna typ av projekt.

Använd ditt CRM-system, eller skaffa ett bättre.

För att spara tid och förenkla stegen ovan så är ett CRM-system din bästa vän. Inte bara för att du säkerställer att du äger informationen om dina kunder och projekt men även för att du samlar på dig information som enkelt kan nyttjas för framtida projekt! Hur prissatte du dig i projektet du vann förra månaden? Vilken konkurrent stod du mot senast du förlorade ett liknande projekt? Dessa insikter är a och o när du ska öka dina hitrate och lägga tid på rätt saker.

Hur kan Lime CRM hjälpa dig?

Genom Lime CRMs projekt- och offerthantering får du ett verktyg som är förberett för att visa dig din hitrate redan innan du ens börjat sälja! Smidigt va? Visste du att vi har en bygglösning i Lime CRM, anpassad efter just byggbranschens utmaningar? Vill du läsa mer om den? Kika här!


CRM FÖR DIG I BYGGBRANSCHEN
Kunder, kontaktpersoner, återförsäljare, byggherrar, föreskrivare och underentreprenörer. Det är mycket att ha koll på. För att inte prata om offerter. Samla allt på ett ställe – i Lime CRM!

Testa gratis nu!