Självklart ska du ge dina kunder det allra bästa och överösa dem med kärlek. Men alla relationer mår bra av lite gränsdragningar och ärlighet, eller hur? Så se till att ge dina kunder lite “tough love” mellan varven – här är fyra sätt du kan göra det på.

  1. Våga säga de där tre små bokstäverna

Har du någon gång fått rådet att aldrig använda ordet “nej” till dina kunder? Det må vara en bra regel generellt, men det finns också en gräns. Känner du att du absolut inte kan ge kunden det han eller hon ber om ska du inte heller säga “javisst, jag fixar det”, oavsett om du är en sjuhelsikes problemlösare. För om du bara säger ja kommer du till sist sitta där med skägget i brevlådan när du inte kunde lösa situationen. Och hur bra blir relationen till kunden då?

Med det sagt finns det givetvis skillnader mellan “nej” och “nej”. Ett nej utan förklaring eller ansträngning att tillmötesgå kunden är ett dåligt nej. Men har du undersökt saken noga, berättat hur läget ser ut och kommit med ett annat förslag är det ingen fara att säga de där tre små bokstäverna.

  1. Låt kunden vänta

Att återkomma så snabbt som möjligt till en kund är en självklarhet för många. Men behöver du verkligen alltid det? Svaret är nej och faktum är att det nästan alltid är en dålig idé att pressa fram en snäv deadline. Om kunden inte bett om någon viss tidsram är det dumt att stressa upp sig själv i onödan. Och om kunden faktiskt skulle ha ett pressat schema vill du inte riskera att strula till det, eller hur?

Att sätta en realistisk tidsram är därför alltid det bästa alternativet – även om det innebär att kunden får vänta lite. Och skulle du bli färdig tidigare, ja då kan du ju överraska och ge det där lilla extra genom att leverera före deadline.

  1. Var ärlig istället för att trilla i “snällfällan”

Från barnsben får vi höra att “en vit lögn har ingen dött av” och förmodligen drar du också en och annan osanning ibland. Men låt inte vardagens ibland ogenomtänkta lögner smitta av sig på jobbet och dina kunder. Visst, det kan vara frestande att bara säga det man tror att kunden vill höra. Att du trillar i “snällfällan” hjälper dock varken dig eller kunden.

Det finns nämligen en risk att du, trots all välmening, skapar en frustration som bubblar under ytan och att ert resultat försämras. Du uttrycker inte det du verkligen tycker, samtidigt som kunden inte får det svar som han eller hon behöver. För du är ju anlitad av en anledning och om du inte är ärlig med din syn på saken kan kunden inte dra nytta av din kompetens. Vilket känns ganska onödigt, eller hur?

  1. Tillåt dig att vara “tjatig”

Har du också öppnat mejlen eller tagit upp telefonen, på väg att kontakta en kund, för att sedan tänka “äsch, jag vill inte vara för tjatig” och avvaktat ett tag till? Du är förmodligen inte ensam. Men rädslan för att framstå som en tjatig mamma är ibland onödigt stor tycker jag. För om du verkligen tänker efter: hur många gånger har du blivit riktigt irriterad på att någon kollega eller kund stämmer av tiden, påminner om den där filen eller frågar hur läget ser ut för den kommande rapporten? Troligtvis inte särskilt många.

Ett kort telefonsamtal eller ett mejl med en påminnelse kan tvärtom göra att dina kunder tycker om dig ännu mer. Och det beror på att vi människor känner respekt för dem som gör oss bättre. Med andra ord: är din kund glömsk kan du med gott samvete vara lite extra “tjatig” för att han eller hon ska hålla det som lovats.

Tips!

Att vårda sina kundrelationer med “tough love” kräver en del. För precis som med annan kundvård gäller det att ha full koll på kunden. Du behöver t.ex. komma ihåg om du sagt ja eller nej, vilken deadline som gäller och kanske hur många gånger du har påmint någon. Så om du inte redan har ett system som kan hjälpa dig med allt detta, tycker jag du ska kolla in vad Lime CRM kan göra för dig. Sedan är det bara att ge järnet och överösa dina kunder med kärlek – och lite gränser ibland då.


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!