Det är inte alltid lätt att veta hur man ska hantera kunduppgifter och annan viktig information i ett företag. Man måste ju fundera på var man ska samla den, vilka som ska ha tillgång till den och att den används på rätt sätt. Eller? Nej, det behöver inte vara så krångligt – här är fem anledningar till att låta alla veta allt!

Alla företag kämpar med sin information på olika sätt, men övergången från egenföretagare till ett tiotal anställda är kanske den svåraste. Plötsligt funkar det inte med pappershögar, Excel-filer, post it-lappar och visitkort längre, utan informationen “fastnar” hos olika personer. Eller kanske snarare på deras skrivbord – både på det fysiska och datorns.

Så vad ska du och kollegorna göra? Samla allt i ett CRM-system så klart! Då har alla i bolaget tillgång till informationen – vilket ger följande effekter:

  1. De anställda blir mer självständiga och bättre problemlösare

Att behöva fråga kollegorna om grundläggande information tar inte bara en massa tid, utan skapar också en osjälvständighet i företaget. Personer kan inte komma vidare i sina arbetsuppgifter och blir för beroende av varandra helt enkelt. Trist, eller hur? Men med all information på ett ställe, i ett system som alla jobbar i, kan du och alla andra leta upp informationen som ni behöver. En kollega kan t.ex. ta emot ett kundärende och lösa det på egen hand – utan att fråga dig om vad som sades på förra mötet. För allt står i systemet!

  1. Det är enklare att hoppa in för varandra om någon är sjuk

Ibland blir man sjuk. Eller så blir någon i ens familj sjuk. Oavsett så kan du eller någon kollega behöva vara hemma från jobbet några dagar emellanåt. Och då kan det vara svårt för någon annan att hoppa in. Vad håller personen på med just nu? Vad behöver göras medan han eller hon är borta? Lyckligtvis är ett CRM-system din räddare i nöden vid sjukdom och gör det lätt som en plätt för dig och kollegorna att identifiera den frånvarandes huvuduppgifter och kunder.

  1. Ni sparar värdefull tid och mental energi

När informationen finns utspridd på olika ställen, hos olika personer, är det lätt att “tappa bort den”. Man vet att det där telefonnumret eller den där anteckningen finns någonstans, men inte var. Hur mycket tid lägger du själv på att leta information? Förmodligen mer än du tror: 43 % av Sveriges kontorsanställda och egenföretagare lägger nämligen 30 minuter eller mer på att leta information, varje dag.* Genom att göra all information tillgänglig i ett CRM-system kan du och kollegorna med andra ord spara massvis av tid – och slipper dessutom den jobbiga känslan av att inte hitta det ni söker.

*Undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Canon 2012.

  1. Utvärdering och planering blir lekande lätt

Med informationen på olika ställen är det svårt att få en helhetssyn och då blir såväl utvärdering som planering ofta baserade på “magkänslan”. Men för att du ska kunna utvärdera hur det gått (på riktigt) och kunna planera vad som ska göras framöver i bolaget behöver du ha data. Och det kan ett CRM-system hjälpa dig med. Systemet är nämligen både som en backspegel och en hjälpsam spåkula: du ser allt du gjort, sagt och levererat till alla kunder, samt vad som ligger i säljpipen. Givetvis snyggt visualiserat och rapporterat.

  1. Säljarbetet och kundvården ger bättre resultat

Alla effekter ovan bidrar tillsammans till en bättre kundvård och ett bättre säljarbete. BMW Financial Services ökade t.ex. sin retention rate från 25 % till 40 % redan under det första året och Tysk-Svenska Handelskammaren fick ökat medlemsengagemang och bättre överblick. Låter ganska trevligt, eller hur?

Att ha informationen i ett enda system och göra den tillgänglig för alla har alltså sina fördelar. Och i vår poster kan du läsa ännu mer om hur ett CRM-system förenklar din vardag – och om varför det kan öka dina intäkter.


Vill du ha fler tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar!

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system

Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!